Za ciężkie pojazdy

Busy przeciążone o 2 tony i zestawy ciężarowe przekraczające dopuszczalne normy o ponad 20 ton zatrzymali inspektorzy lubuskiej i mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego. Kujawsko-pomorscy inspektorzy zatrzymali busa z aż dziesięciokrotnie przekroczoną ładownością. Kontrole zakończyły się zakazem dalszej jazdy do czasu doprowadzenia pojazdów do normatywności.

Podczas kontroli na A2 w rejonie Słubic, w środę (9 lipca), inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Gorzowie Wlkp. skontrolowali blisko 50 pojazdów. W 20 przypadkach stwierdzono przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej. Najpoważniejsze naruszenie dotyczyło busa, który ważył 5,5 tony przy dmc 3,5 tony. Co więcej, kierowca nie posiadał wymaganych uprawnień do prowadzenia pojazdów. Kierujących przeładowanymi samochodami ukarano mandatami karnymi.

Wcześniej, w nocy z 7 na 8 lipca, ciechanowscy inspektorzy mazowieckiej ITD zatrzymali na S7 w okolicy Mławy osiem przeciążonych pojazdów. Wśród nich dwa zestawy ciężarowe, które ważyły 62,9 oraz 61,9 tony – mimo dopuszczalnej masy całkowitej 40 ton. Zestawy składały się z trzech pojazdów, choć przepisy zezwalają maksymalnie na dwa. Przewoźnik nie posiadał zezwoleń kategorii V, zabrakło też wymaganych pojazdów pilotujących. Inspektorzy zatrzymali również ciężarówkę przewożącą odzież, której masa całkowita wynosiła 46,9 tony zamiast dopuszczalnych 42 ton. Dodatkowo stwierdzili przekroczenie nacisków osi o 2,5 tony. Kolejne poważne naruszenie dotyczyło zestawu transportującego ciągnik rolniczy oraz dwa ciągniki siodłowe. Kierowca posiadał zezwolenie kategorii IV, które nie obejmowało rzeczywistego tonażu. W tym przypadku inspektorzy wykazali przekroczenie o blisko tonę nacisku osi napędowej. Wobec przewoźników wszczęto postępowania administracyjne. Inspektorzy mazowieckiej ITD zatrzymali też cztery busy o dmc 3,5 tony, które wraz z ładunkiem ważyły od 4,5 do 6,9 tony.

Kilka dni wcześniej bydgoscy inspektorzy kujawsko-pomorskiej ITD zatrzymali na DK80 pojazd z aż dziesięciokrotnie przekroczoną ładownością. Bus towarowy o dmc 3,5 tony ważył ponad 8 ton. Były nim wiezione towary spożywcze o masie 5220 kg, podczas gdy maksymalna ładowność pojazdu wynosiła 520 kg. Kierowca został ukarany mandatem karnym. 

Wszystkim kierowcom przeciążonych pojazdów zakazano dalszej jazdy do czasu rozładunku nadmiaru towaru (gov.pl…gitd)