Cała droga od 15 lutego będzie otwarta dla kierowców. To koniec zwężeń
Koniec utrudnień na DK 94 w Sosnowcu. Poniedziałek, 15 lutego, dla kierowców podróżujących sosnowieckim odcinkiem DK 94 będzie historycznym dniem. Z trasy znikną zwężenia i utrudnienia. Kierowcy, po raz pierwszy od rozpoczęcia przebudowy, będą mogli korzystać z całej szerokości nowej drogi.
Dwa pasy ruchu do dyspozycji kierowców
Jak informują sosnowieccy urzędnicy, to wiadomość, na którą czekali kierowcy oraz mieszkańcy Sosnowca. W poniedziałek 15 lutego, po raz pierwszy w historii, na przebudowywanym skrzyżowaniu DK94 i ulicy Długosza, dostępne będą po dwa pasy ruchu w obu kierunkach.
Inwestycja skończy się ostatniego marca
Udrożnienie ruchu oznacza, że inwestycja powoli dobiega końca. Pracownicy drogowi mają zniknąć z budowy wraz z ostatnim dniem marca. Wtedy, kontraktowo zakończy się najdroższa w ostatnich latach inwestycja drogowa. Przebudowę rozpoczęto w czerwcu 2019 roku. Kosztowała ponad 100 mln zł. Inwestorem, było zarządzające sosnowieckim odcinkiem DK 94 – miasto Sosnowiec.
– Przed wykonawcą jeszcze prace w dużej mierze kosmetyczne, sprzątanie oraz malowanie linii. Dlatego nadal proszę o ostrożną jazdę w rejonie przebudowy – mówi Arkadiusz Chęciński.
Inwestycja zupełnie zmieniła układ drogowy w tym miejscu. W miejscu tzw. skrzyżowania przy Makro, gdzie ruch był sterowany sygnalizacja świetlną, dziś mamy już dwupoziomowe skrzyżowanie DK 94 i ulicy Długosza. Dołem biegnie główna nitka drogi krajowej, na górze został skanalizowany ruch lokalny. Na wiadukcie powstało rondo. Są bezkolizyjne zjazdy na DK 94.
Na długości kilkuset metrów zostały wybudowane ekrany akustyczne, co ma zmniejszyć hałas wokół drogi. Inwestycja obejmowała również budowę nowego oświetlenia ulicznego oraz przebudowę fragmentów ulicy Długosza wraz z chodnikami, a także budowę drogi rowerowej na wiadukcie i samej ul. Długosza. Na skrzyżowaniu zamontowano sześć kamer monitoringu miejskiego, w tym dwie obrotowe.
Banimex wykonuje ostatnie prace
Generalnym wykonawcą przebudowy była będzińska firma Banimex. Początkowo inwestycja miała się zakończyć 31 grudnia 2020 roku. Tak się nie stało z przyczyn geotechnicznych.
– Okazało się, że kotwy gruntowe, które były tu zastosowane pod wiaduktem, musiały być wydłużone, wzmocnione. Była konieczność zastosowania dodatkowych kotw. To wyszło dopiero na ostatnim etapie robót, w momencie gdy je wykonywaliśmy. Taka jest natura gruntu, że dopóki się tam nie wwiercimy, nie wiemy co się tam znajduje – mówił nam w styczniu 2021 roku Łukasz Dzida, dyrektor budowy z Banimeksu.
Dlatego też cala inwestycja została wydłużona o trzy miesiące. Miasto podpisało z Banimeksem aneks. Obecnie termin zakończenia robót to koniec marca 2021 roku.
Cały układ drogowy jest wykonany. Wszystko jest gotowe.
DK94 jest alternatywną drogą dla mieszkańców podróżujących pomiędzy Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią a Krakowem. (dziennikzachodni.pl)
Najnowsze komentarze