Inteligentne ciężarówki i Internet Rzeczy – co czeka branżę transportową?

Branży spedycyjnej nie omija postępujący rozwój technologii wprowadzających nowe możliwości oraz usprawniających funkcjonowanie firm.

Niektóre z nich pomimo swojej stosunkowej świeżości zdążyły się już na dobre rozpowszechnić, inne zaś – zdaniem ekspertów – dopiero znajdą powszechne zastosowanie.

Nowinki technologiczne w rodzaju dronów czy Internetu Rzeczy jeszcze pół dekady temu traktowane były tylko jako niewiele znaczące ciekawostki. Obecnie tego rodzaju technologie przenikają do coraz to innych gałęzi przemysłu i sektora usługowego. Fala nowości nie ominęła także firm zajmujących się transportem i spedycją, które z otwartymi ramionami przyjmują niektóre gadżety i rozwiązania.

Internet Rzeczy a bezpieczeństwo towaru

Podczas transportu dóbr czasem dochodzi do nieprzewidzianych zdarzeń, które mogą skończyć się zagubieniem i utratą ładunku. Przykładowo szacuje się, że w 2014 roku podczas transportu morskiego około 6 milionów kontenerów z towarem wylądowało na dnie morza z powodu sztormów, nagłych uderzeń fal czy zaniedbania ze strony załogi. Inną zmorą firm transportowych (szczególnie operujących na lądzie) są kradzieże. Według raportów eksperckich w jednym kwartale 2014 roku odnotowano kradzieże ładunku o wartości około 18 milionów dolarów w samych Stanach Zjednoczonych .

Na szczęście firmom spedycyjnym przychodzi z pomocą tzw. Internet Rzeczy, czyli sieć czujników i urządzeń działająca oraz zbierająca dane bez konieczności stałej obsługi. Firmy korzystające z takich gadżetów mogą łatwo namierzyć zgubiony czy ukradziony ładunek. Co więcej, nawet jeżeli towar zostanie bezpowrotnie utracony, dane z czujników pozwalają odtworzyć okoliczności wypadku i wprowadzić rozwiązania, które zapobiegną powtórzeniu się feralnej sytuacji. Nic dziwnego więc, że coraz więcej firm spedycyjnych korzysta z dobrodziejstw Internetu Rzeczy.

Z telemetrią efektywniej

Od kilku lat rynek telemetrii, czyli technologii związanych z przesyłaniem na odległość danych o określonych parametrach (np. zużyciu paliwa czy średniej prędkości), przeżywa prawdziwy boom. Według szacunków ekspertów w 2020 roku jego wartość ma dojść nawet do 243 miliardów dolarów. Telemetria jest szczególnie popularna właśnie w dziedzinie transportowej. Stawiające na rozwój firmy spedycyjne takie jak Geis mogą używać zebranych danych do usprawniania swojej floty. Przykładowo, analizując informacje (średnia prędkość, częstotliwość hamowania itp.) z przejazdu, firmowi specjaliści planują trasy pod kątem jak największej efektywności. Innymi korzyściami wynikającymi z użytkowania telemetrii są oszczędności na paliwie zyskane dzięki poprawie kompetencji kierowców. Dane mogą bowiem posłużyć przy szkoleniu, które pokaże pracownikom ich najczęstsze błędy i pomoże im znaleźć sposób na uniknięcie ich w przyszłości. Przewidywania ekspertów dotyczące szacowanej wartości rynku wskazują, że telemetria w ciągu kilku lat stanie się standardem w transporcie i spedycji.

Ciężarówki poradzą sobie same

Zarówno informatyczni giganci w rodzaju Google, jak i potentaci przemysłu motoryzacyjnego już od pewnego czasu pracują nad technologią autonomicznych samochodów, sprawnie przemieszczających się bez udziału kierowcy. Choć mówiąc o samodzielnych autach, zazwyczaj myślimy o modelach osobowych, ta mała rewolucja zaczyna obejmować także większe pojazdy. Dowodem na nią jest chociażby wyprodukowana przez firmę Royal Truck & Equipment Inc. samodzielna ciężarówka, która niebawem zacznie wspomagać robotników pracujących na amerykańskich placach budowy.

Co istotne, to dopiero początek większych zmian. Zdaniem Geralda Ullmana z  Texas A&M’s Transportation Institute, organizacji zajmującej się badaniem branży transportowej: „Połączone, autonomiczne pojazdy widziane są już jako przyszłość transportu”. I rzeczywiście trzeba przyznać, że Amerykanie faktycznie nie próżnują w dziedzinie zautomatyzowanej spedycji. Już dwa lata temu na Florydzie autoryzowano przejazdy „inteligentnego” modelu ciężarówki, który mimo że musi mieć w kabinie kierowcę nadzorującego jazdę, jest w stanie bezkolizyjnie przewieźć towar z miejsca na miejsce. Przewidywania eksperta z  Teksańskiego Instytutu Transportu mają zatem spore oparcie w rzeczywistości.

Internet Rzeczy, telemetria oraz technologia samochodów autonomicznych – to trendy technologiczne, które obecnie dość powszechnie wykorzystuje branża transportowa. Dzięki nim przesyłki są coraz szybsze, a pewność, że towar dotrze bezpiecznie do celu staje się coraz większa. (etransport.pl)

Odpowiedz